D.I.Y. / Decoratiuni / Design / Inspiratie / Mobilier / Tur de Casa

[ mestesugarii romi va provoaca la concurs ]]

Fiindca tot am mentionat ceva despre niste piese mestesugaresti, chiar astazi, pe Facebook, mi-am dat seama ca am uitat sa va invit, alaturi de Atelierul Romano ButiQ la un interesant concurs de creatie intitulat „Creeaza obiecte mestesukare”.

Eu am participat la unul dintre workshopurile organizate de ei, cel de la Cafeneaua SubCarturesti si vreau sa va spun ca am ramas placut impresionata de ce am ascultat si vazut acolo!🙂 Tocmai de aceea imi perimit sa va indemn sa participati la acest concurs, eu sigur o voi face! 🙂

Accesati pagina de FB a evenimentului, de unde veti afla toate informatiile necesare pentru inscriere, participare si predare.

Si fiindca va spuneam ca mi-a placut ce am ascultat si vazut la prezentarea la care am participat, as vrea sa va povestesc putin si despre ce a fost vorba acolo. Mai intai, pentru a va putea pune in tema, trebuie sa va spun ca Atelierul Romano ButiQ este un amplu proiect de integrare socială și economică care isi propune sa refaca legatura intrerupta dintre priceperea meseriasului traditional (de etnie roma) si nevoile actuale ale pietei.

Sub deviza: „VINO SA II VEZI LA MUNCA! NICI  NU STII CATE LUCRURI MESTESUKARE FAC MESTESUGARII ROMI.” ii gasiti pe toti alaturi de o multime de povesti frumoase pe stieul http://www.mestesukar.ro.

Creeaza obiecte mestesukare!

Alambicul, vasul pentru gatit din cupru, potcoavele, cosurile de rachita si platourile din lemn au insotit vietile oamenilor timp de secole intregi. Odata cu fabricarea in serie, obiectele manufacturate de mestesugarii romi si-au pierdut din popularitate, dar nu si din valoare!

Noi credem in potentialul lor, asa ca te provocam pe tine, pasionat de design si/sau de mestesuguri, sa te gandesti la ce fel de alte obiecte, mai vandabile pe piata de astazi, ar putea manufactura mestesugarii romi din materialele pe care le cunosc atat de bine (si combinatii intre acestea): lemn, alama, rachita, tabla, cupru, argint, fier, piele sau aluminiu.”

Avem timp sa ne gandim la obiecte misto si vandabile pe care le-ar putea face mestesugarii romi pana pe 24 mai!!! E foarte important sa intelegen ca ideile noastre ii pot inspira pe mestesugarii romi. Ei vor da forma obiectelor gandite de noi si daca acestea isi vor arata utilitatea, noi putem contribui direct la dezvoltarea unor comunitati de argintari, caldarari, fierari, ceaunari, rudari, impletitori, gabori, ori pielari. Ceea ce mi se pare foarte interesant!

Sa revin la poveste. Cei de la KCMC, a caror misiune este sa contribuie proactiv la binele societatii, au tinut o prezentare frumoasa, organizata pe tipuri de mestesuguri cu descrieri si imagini/ videoclipuri sugestive si niste invitati speciali: mestesugarii.

Au fost alaturi de noi: Onut (argintar), Florica (impletitoare), Sorin (rudar), Gamy (gabor) si Emil (caldarar). Fiecare dintre ei au tinut cate un scurt speach si fiecare dintre ei m-a impresionat intr-un fel aparte! De ce? Pentru ca s-au prezentat si si-au prezentat munca intr-o maniera lejera, clara si foarte realista, pe intelesul tuturor.

Au vorbit din suflet, ca oameni simpli, oameni muncitori si la locul lor. Au tinut sa se detaseze de stereotipul „tiganului roman” explicandu-ne diferenta de caracter si stil de viata, de valori si nazuinte ale romilor adevarati, fie ei gabori, rudari, ceaunari, caldarari sau argintari.

Ascultandu-i mi-am dat seama ca ei nu sunt genul de oameni care apar des in public si sustin discursuri, deci, ceea ce au facut aici, prin proiectul Romano Cher – Casa Romilor, a fost ceva spontan, deci cat se poate de original. Si asta m-a emotionat cel mai mult. Si nu doar pe mine, ci si pe o sala plina de tineri, studenti sau nu, oameni creativi si constienti de tara in care traim, traditiile si valorile sale.

La finalul prezentarilor am avut ocazia sa experimentam live fiecare mestesug, alaturi de cei care il practicau cel mai bine. Eu, din pricina pozitiei mele il sala in timpul prezentarilor, am fost atenta mai mult la Impletire. Dar, cum mereu mi-au placut cosuletele impletite, am fost incantata sa descopar cum sunt lucrate.

Ce am inteles eu din tot acest demers:

Am inteles ca romi nu sunt tigani, nu fura, ba din contra, isi castiga painea din munca cinstita, care in zilele noastre capata contururi artistice si este apreciata din ce in ce mai mult peste hotare, prin calitate si originalitate. Deci noi, cei care beneficiem la prima mana de talentul lor deosebit, nu stim sa ii apreciem nici pe ei ca „invatatori” si nici obiectele pe care le creaza, care, intre noi fie vorba, sunt cat se poate de functionale si utile in gospodarie.

Am inteles ca mestesugurile mor incet odata cu ei… si e pacat.  Asta se intampla din cauza perceptiei gresite asupra lor ca oameni, lucru care ne impiedica sa vedem mai departe de stereotipuri.

Mestesugurile se pot dovedi a ne fi de mare folos in viitor, fara sa ne dam inca seama. Ganditi-va asa: Ce ar fi daca in loc sa mergem sa cumparam vesela de la producatorii straini le-am lua direct din ograda noastra si mai mult de atat, ce ar fi daca am fi sa ni le facem singuri? Stim cu totii ca anumite materiale au proprietati deosebite in purificarea apei si alimentelor si ca mancarea la ceaun este cea mai buna!🙂

Am inteles ca este momentul sa ne intoarcem la traditii, sa le redescoperim, sa le intelegem si sa le aducem cu noi in prezent! Asta este ceea ce ne indeamna si cei de la Atelierul Romano ButiQ sa facem! Si bine fac.

Va invit, cu drag, daca printre voi se numara pasionati de design de obiect, de functionalitate sau de mestesuguri, de traditie, sa propuneti ceva pentru acest concurs … si daca nu, macar sa vedeti despre ce este vorba pe siteurile si paginile de Facebook pe care le-am mentionat si sa va spuneti parerea!

 

Un gând despre „[ mestesugarii romi va provoaca la concurs ]]

Lasă un răspuns

